Asi jen málokdo z nás chodil do Å¡koly rád. Je vÅ¡ak smutnou pravdou, že si pÅ™ÃliÅ¡ neuvÄ›domujeme, jak je vlastnÄ› důležitá nejen pro nás, nýbrž i pro budoucnost naÅ¡eho národa. Historie nám totiž jasnÄ› ukazuje, že zemÄ›, kde jsou lidé vzdÄ›lanÃ, prosperuje mnohem lépe.
Â
OvÅ¡em k tomu je potÅ™eba nejen chodit do Å¡koly, nýbrž i to, aby ony Å¡koly byly dostateÄnÄ› kvalitnÃ. Koneckonců, pokud se tam nic moc nenauÄÃme, pak je celkem zbyteÄná. RozhodnÄ› je tedy dobré se podÃvat na to, jaká je vlastnÄ› úroveň naÅ¡eho Å¡kolstvÃ.
Â
Â
Pravdou je, že Äasto na ni slyÅ¡Ãme chválu. ChlubÃme se, že máme jedno z nejlepÅ¡Ãch Å¡kolských zÅ™Ãzenà na svÄ›tÄ›, a v urÄitých ohledech je to také pravda. NesmÃme si vÅ¡ak pÅ™edstavovat, že to znamená, že jsme nejlepÅ¡Ã. Ani zdaleka ne. Ve skuteÄnosti zde máme hned nÄ›kolik problémů, které by bylo potÅ™eba vyÅ™eÅ¡it.
Â
V prvnà řadÄ› je to podfinancovánÃ, zvláštÄ› pak u vysokého Å¡kolstvÃ. To je problém, se kterým se Å¡koly potýkajà již velmi dlouho. Důsledkem je pak to, že nejsou penÃze na to, aby se najali skuteÄnÄ› kvalitnà uÄitelé. I proto je mnoho z nich již starých.
Â
Â
OstatnÄ› rigidnost je také jistým problémem. Možná se to bude zdát zvláštnÃ, avÅ¡ak celkový systém Å¡kol se v podstatÄ› nezmÄ›nil od dob Josefa II., a to navzdory vÅ¡em poznatkům, které byly od té doby uÄinÄ›ny zvláštÄ› v oboru dÄ›tské psychologie. I zde je tedy rozhodnÄ› Äas na zmÄ›nu.
Â
Pak je to také klesajÃcà úroveň Å¡kol. ZatÃmco dÅ™Ãve byl velký úspÄ›ch mÃt maturitu, dnes ji má každý – a v podstatÄ› musà mÃt, neboÅ¥ bez nà téměř nemá Å¡anci sehnat práci, tedy pokud nechce zaÄÃt podnikat. Stejný problém majà i vysoké Å¡koly. Bohužel, je zde právÄ› tlak na snižovánà nároÄnosti, nikoliv na jejà zvyÅ¡ovánÃ.
Â
Je tedy vidÄ›t, že aÄkoliv naÅ¡i žáci rozhodnÄ› slavà úspÄ›chy, jsou zde i nedostatky, které by bylo potÅ™eba vyÅ™eÅ¡it. Nenà vÅ¡ak vůle, aby se tak stalo, a to ani ve vládÄ›, u rodiÄů, studentů, ba ani samotných uÄitelů.